fbpx Jak przygotować rower do podróży samolotem | Blog Barents.pl

Jak przygotować rower do podróży samolotem

Podróż samolotem z rowerem oznacza zwykle początek niesamowitej przygody.

Odczuwamy ekscytację wymieszaną z obawami. Często o to, czy nasz rower doleci z nami na miejsce i czy będzie w jednym kawałku. Pogięte koła, wygięty hak przerzutki i porysowana rama to tylko niektóre z nieszczęść, na które narażony jest rower podczas podróży samolotem. Jak się przed tym ochronić i na co zwrócić uwagę przy wyborze walizki rowerowej podpowiadamy w artykule, który powstał przy współpracy ze sklepem rowerowym rowertour.com

Swanetia na rowerze fot. © Roman Stanek, Barents.pl
Swanetia na rowerze fot. © Roman Stanek, Barents.pl
Swanetia na rowerze fot. © Roman Stanek, Barents.pl

Jaką walizkę na rower wybrać?
Walizki na rower możemy podzielić na dwie grupy. Walizki miękkie i sztywne. Oczywiście wariacji na temat jednych i drugich jest mnóstwo. Niektóre miękkie mają sztywne dno, z kolei inne przypominają zwykły pokrowiec, który zupełnie nie poradzi sobie w starciu z obsługą lotniska.

Walizki miękkie, pokrowce na rower
Materiałowe pokrowce
używane są zazwyczaj do przewozu roweru samochodem, gdy nie chcemy pobrudzić sobie tapicerki. Rzadziej używa się ich w transporcie lotniczym, ponieważ nie posiadają one żadnego usztywnienia. Wystarczy, że na nasz rower zostanie rzucona inna walizka i może pojawić się problem. Jeśli już koniecznie chcemy wybrać pokrowiec to najlepiej do środka włożyć miękkie rzeczy do ubrania: bluzy, kurtkę, koszulki, skarpetki lub poduszkę czy śpiwór. Cokolwiek będzie pod ręką. Limit bagażu sportowego wynosi zwykle 30-32 kg, więc rower (nawet trekkingowy) + pokrowiec nie powinny przekroczyć 25 kg, a to zostawia nam jeszcze spory zapas masy, którą możemy przeznaczyć na dodatkowe wypełnienie. Niektóre walizki miękkie posiadają usztywnione dno oraz kółka. Walizka zajmuje mało miejsca i można ją schować, na przykład pod łóżko. Chroni dół roweru, więc hak przerzutki czy blat korby pozostaną względnie bezpieczne. Tego typu walizka ma w swojej ofercie Zator. Warto zwrócić uwagę na model Zator MTB.

Thule Round Trip Pro XT - rowerowa walizka transportowa
Walizka rowerowa do samolotu
Walizka transportowa na rower

Sztywna walizka na rower
Jest to bez wątpienia najlepsze rozwiązanie jeśli chodzi o transportu roweru samolotem. Zacznijmy jednak od minusów. Są zazwyczaj dwa. Masa i rozmiar. Większa masa sprawia, że mniej rzeczy będziemy w stanie włożyć do walizki, a większe gabaryty utrudniają przechowywanie roweru w domu. Szczególnie gdy ktoś ma niewielkie mieszkanie lub kawalerkę. Oczywiście plusów jest znacznie więcej. Przede wszystkim rower będzie chroniony ze wszystkich stron i nawet jeśli wyląduje na samym dnie przyczepki, którą transportuje się bagaże z lotniska do luku bagażowego to nic złego nie powinno się wydarzyć. Warto jednak zawsze dokleić kartkę z napisem, że w środku jest rower i prośbą o zachowanie ostrożności.

Banat na rowerze. fot. © Małgosia Busz, Barents.pl
Banat na rowerze. fot. © Małgosia Busz, Barents.pl
Banat na rowerze. fot. © Małgosia Busz, Barents.pl

Jak zapakować rower do samolotu i na co zwrócić uwagę?
Przygotowanie roweru do podróży samolotem przeraża wiele osób. Szczególnie gdy robią to po raz pierwszy w życiu. Na podstawie walizki rowerowej Thule Round Trip Pro XT pokażemy jak łatwe i przyjemne może być pakowanie roweru do walizki. Jest to doskonały model, który łączy w sobie gabaryty walizki miękkiej z usztywnionym dnem oraz skuteczną ochronę, którą oferują walizki sztywne. Jak to możliwe? Walizka posiada dwa składane panele z grubej i wytrzymałej płyty, które po rozłożeniu umieszczamy w specjalnych kieszonkach zapinanych na zamek. W taki oto sposób otrzymujemy sztywną walizkę. Gdy wrócimy z podróży wystarczy wyciągnąć panele, złożyć je i umieścić w walizce. To jednak nie wszystko. W walizce Thule Round Trip Pro XT znajdziemy specjalny uchwyt, do którego możemy przymocować nasz rower. Dzięki stabilnemu przytwierdzeniu do podstawy walizki, w czasie podróży rower nawet nie drgnie. Samo mocowanie jest regulowane i można je dostosować do wielu rozmiarów i typów rowerów. Wspomniany uchwyt możemy wciągnąć z walizki, doczepić do niego trzy lekkie nogi i otrzymać stojak serwisowy! Masa walizki nie urośnie jakoś znacznie, a my będziemy mieć pod ręką stojak, na którym złożymy nasz rower po wylądowaniu, a w czasie urlopu czy obozu treningowego będziemy mogli wykonać serwis roweru i drobne naprawy.

Pamir na rowerze fot. © Roman Stanek, Barents.pl
Pamir na rowerze fot. © Roman Stanek, Barents.pl
Pamir na rowerze fot. © Roman Stanek, Barents.pl

Informacje techniczne i specyfikacja walizki
Walizka Thule Round Trip Pro XT waży około 8,6 kg, co w połączeniu z rowerem szosowym o masie 8 kg daje jeszcze 12-14 kg zapasu, który możemy wykorzystać na spakowanie ubrań, kasku, narzędzi i innych niezbędnych w podróży rzeczy. Nagle okaże się, że żaden dodatkowy bagaż rejestrowany nie będzie nam potrzebny, bo wszystko spakowaliśmy do walizki i bagażu podręcznego. Wymiary walizki wynoszą 126x30x89 cm. To wystarczająca przestrzeń, która pomieści nawet rower MTB na dużej ramie i kołach w rozmiarze 29 cali i pozwoli na bezpieczny transport roweru.

Podsumowanie
Wynika z tego, że jedynym słusznym rozwiązaniem w kwestii bezpiecznego przewożenia roweru pod pokładem samolotu jest zapakowanie go w sztywną walizkę. Thule udowodniło swoim Round Trip Pro XT, że można mieć walizkę, która gwarantuje bezpieczeństwo zbliżone do sztywnych modeli, a przy okazji zajmuje od nich znacznie mniej miejsca.

Więcej o sprzęcie rowerowym i rowerach w podróży znajdziesz na stronie sklepu rowerowego rowertour.com

Thule Round Trip Pro XT - rowerowa walizka transportowa
Thule Round Trip Pro XT - rowerowa walizka transportowa
Thule Round Trip Pro XT - rowerowa walizka transportowa